در یک تقسیم بندی دیگر می توان بازاریابی ورزشی را در سه سطح بررسی کرد که عبارتند از :
•    بازاریابی توسط باشگاههای ورزشی
•    بازاریابی توسط برگزارکنندگان (کشورها)
•    بازاریابی شرکتهای تجاری از طریق ورزش

1) بازاریابی توسط باشگاههای ورزشی:
باشگاههای ورزشی از طرق مختلف می توانند درآمدزایی داشته باشند و هزینه های خود را پوشش دهند. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
حق پخش تلویزیونی، جذب حامیان مالی، دادن حق کپی رایت، فروش بلیط، ایجاد فروشگاههای زنجیره ای، فروش بازیکن، راه اندازی آموزشگاهها و...

فروش لوازم ورزشی توسط باشگاه
این روش امروزه برای باشگاه های بزرگ به یکی از بهترین روشهای در آمد زایی تبدیل شده است.
 برای مثال فروش وسایل مصرفی و ورزشی که با علامت و طراحی آن باشگاه همراه است. مثلا” باشگاه بایرن مونیخ دارای فروشگاه های زنجیره ای در کشور آلمان است که لوازم مصرفی، ورزشی و … (پیراهن / لباسهای ورزشی، کیف، ساعت، جامدادی و …) ای که انحصارا” برای طرفداران بایرن تولید می شود را بفروش می رسانند.

حق پخش تلوزیونی
 یکی از مهمترین روشهای کسب درآمد توسط سازمانهای ورزشی، فروش حق پخش مسابقات خود بصورت مستیم یا غیر مستقیم به شبکه های مختلف تلویزیونی و ماهواره ای و اینترنتی است. تلویزیون یا شبکه ای که قصد پخش این دیدار های ورزشی را دارد می بایست به باشگاهها و سازمانهای وابسته مبلغی را پرداخت کند.
از نظر قوانین بین المللی صدور مجوز پخش مسابقات از شبکه های تلویزیونی فقط با صاحبان رویدادها نظیر فدراسیونها، سازمانهای لیگ و باشگاهها می باشد.
در ایران باید گفت که نه تنها پخش تلویزیونی مسابقات به عنوان یک حق برای صاحبان بازیها به شمار نمی رود بلکه پخش آنها در تلویزیون به عنوان لطفی از طرف سازمان صدا و سیما به صاحبان بازیها برشمرده می شود. البته اخیرا به علت فشارهای فدراسونهای بین المللی اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال به تصویب رسیده است که در آن حق پخش تلویزیونی را حق مشروع صاحبان رویداد ها دانسته است.

ادامه مطلب
تاریخ : یکشنبه 3 اردیبهشت 1391 | 09:52 ب.ظ | نویسنده : سالارنسب امید | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic